2. mars 2006

Harald representerer paven

Kristendommens fremste represesentant heter Giesebrecht!
I den nye dokumentarfilmen som i disse dager lages om fasten i de ulike religionene, spiller undertegnede en avgjørende rolle. Jeg er nemlig blitt intervjuet i filmen om fasten og fastetiden. Og av alle de kunne ha valgt til å representere kristendommen på planeten jorden (Gresk-orthodoks, Russisk- ortodoks, Romersk-katolsk, protestantisk og hele hurven), så falt utrolig nok valget på meg!

Jeg følte meg en smule stolt over at de hadde forbigått både paver, biskoper og karidnaler og landet på meg. Riktig nok hadde de spurt Svein Are Lund i Asker først, men jeg rangerte i hvert fall som nummer to blant verdens 2 mrd kristne.

Entusiasmen fortok seg imidlertid litt da jeg oppdaget at filmskaperen (en filmstudent fra filmhøyskolen som var ute og gjorde hjemmeleksen sin):
1) Ikke forstod norsk, selv om hun kunne snakke det. (Hun forstod i hvertfall ikke spørsmålene mine om hvor hun var fra, så jeg vet ingeting om henne)
2) Trodde at alle kristne var katolikker - hva nå det var for noe.
3) Ba meg korse meg og bøye meg for bildet foran i Betel.

Jeg anbefalte henne sterkt å gå over gaten og finne en ordentlig prest med tradisjonene i orden, men det hadde hun ikke tid til, sa hun.

Jeg sitter altså igjen med tre svært sterke følelser:
1) Vår ritual- og symbolribbede frikirketradisjon innfridde nok ikke hennes forventninger.
2) Mitt halvtimes internettstudie av fastetradisjonene i kristenheten innfrir ingens forventninger (den eneste som aldri vil oppdage det er filmskaperen selv).
3) Færrest mulig bør se denne filmen, for her gjorde nok ikke kristendommens fremste representant jobben sin særlig godt!

Huffoghuffoghuff

1 kommentar:

AF sa...

hehehe.. bra skrevet. (hei by the way)

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...