11. mars 2006

To evangelier

Konsumerperspektivet
Brian McLaren illusterer på en veldig enkel måte, to måter å forholde seg til menigheten og verden på. I det første universet er det jeg som står i sentrum - mine behov, min sjel, min frelse, min vekst og "hva jeg får ut av det". Menigheten kan her spille en mindre rolle, og kanskje vi til og med bryr oss litt om verden.


Guds perspektiv
Dette diagrammet begynner med Guds kjærlighet til hele verden. Han skaper menigheten for at den sammen med ham skal være med å bringe hans kjærlighet til verden. Og han inviterer meg til å være med i dette fellesskapet, oppleve hans frelsende kjærlighet og delta i den.

Det er den siste type menighet jeg har lyst til å være med i, men noen ganger er jeg redd det ikke er en slik menighet jeg har plantet... Men kanskje det ikke er for sent likevel!

Se ellers Brian McLaren: A Generous Orthodoxy side 117 og 118.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg kender godt den følelse, at man forsøger at komme et andet sted hen, end det man ofte har set, og alligvel ender man det modsatte sted...

Måske handler det om, at den bagage vi har med os er tungere end vi lige selv tror...

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...