18. mai 2009

"Anonym" Avslørt av søvnproblemer

Jeg leser "Klassekamerater" her. Politisk satire - veldig bra. Jeg har ikke lest Kongepudler og Kindereggeffekten og ikke engasjert meg i hvem som står bak. Men allerede etter et par sider "visste" jeg det.

Jeg bruker et radioprogram til innsovning. Det er så morsomt at det ikke gjør noe om jeg ikke sovner, og det får meg ironisk nok til å slappe av så mye at jeg sovner. Selv før radioprogrammet kom som podcast, tok jeg det opp og spillte når jeg ikke fikk sove.

Jeg er antakeligvis en av de som har hørt mest på "Hallo i Uken" i dette landet de siste tre årene. Faktisk er det mange ting i politikken jeg kun har fulgt med på gjennom dette programmet.

Og jeg kan si med 99 % sikkerhet at hjernen(e) bak "Hallo i Uken" også er hjernen(e) bak "Klassekamerater". Mest sannsynlig Are Kalvå selv. Muligens hele teamet. Kanskje en av de andre på teamet. Og kanskje med hjelp av en annen journalist. Og siden de slutter til våren, passer det godt med at triologien fullføres.

Naturligvis er det en hake ved argumentet at Kalvø vanligvis skriver enda morsommere enn i denne boka. Men så er dette også en litt annen sjanger og atpåtil på bokmål og halve poenget er å forbli anonym. Overlappet mellom Hallo i Uken og denne boka er i hvert fall svært stort.

Det er sikkert mange som har gjettet dette for lengst. Men vær så god. Opplysningen er gratis!

Ingen kommentarer:

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...