16. nov. 2005

NT fantatastisk om NT

En kjent pastor og filosof i mitt eget kirkesamfunn er kjent for å gjenta til det kjedsommelige at å studere teologi er fordummende. Jeg tror han ville gjort et unntak for denne forfatteren, som begynner hele prosjektet sitt med 140 sider filosofi. Nickolas Thomas Wright er i ferd med å skrive om hele forskningen på det Nye Testamentet. Det er i hvert fall det som er ambisjonsnivået. Bakgrunnen er på den en siden en common sense kritisk realisme og på den andre siden en oversikt over materiale som jeg tror er uten sidestykke. Ikke bare har han full oversikt over utviklingen av teologien de siste tre hundre årene. Han har også en utrolig oversikt over kildematerialet, og han evner å trekke de store linjene og se de store mønstrene slik at detaljene faller på plass. Jeg kan ikke få sagt hvor lei meg jeg er for at jeg ikke har lest denne boken før. Og hvor begeistret jeg for å få muligheten nå.

Jeg har fortalt mange venner at jeg alltid gleder meg helt utrolig hver gang jeg får sjansen til å lese noen sider. Samtidig tror jeg aldri at jeg har lest mer enn tre sider sammenhengene uten å sovne. Ikke fordi den er kjedelig, men av en eller annen mystisk grunn, som for eksempel at jeg sover for lite. Det er derfor med en viss stolthet jeg konstaterer at jeg er kommet til side 441 og bare har 35 sider igjen. Da kan jeg nemlig begynne på neste bok i fem-binds verket, det som handler om Jesus.

Når jeg har fordøyet boken litt mer så kommer det kanskje et referat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Harald!

Jeg tror den unenvte filosof og pastor ville korrigert at det er å studere teologene som er fordummende når dette erstatter studiet av Guds ord! :)

Ellers har jeg blitt så nysgjerrig at jeg nå har bestilt boken...

Christoffer

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...