2. des. 2005

Sørstats-baptister sier nei til tungetale

Korsets seier hadde i dag denne meldingen på websidene sine: www.k-s.no. Håper de tilgir meg at jeg denne ene gangen klipper en hel liten notis.

Baptister sier nei til tungetale

De amerikanske Sydstatsbaptistenes misjonsråd har bestemt at misjonskandidater som forbereder seg til misjonsgjerningen ikke får lov til å tale i tunger.

Tekst: Oddvar Johansen

Møtet den 15. november i Huntsville, Alabama, reflekterer USAs største baptistbevegelses stilling til karismatikk og pinseliv. Misjonskadidatene skal heller ikke få tale i tunger i sitt private bønneliv. – Sydstatsbaptistene aksepterer ikke at det er noe som heter «privat bønnespråk». Dersom noen driver med dette har de valgt å skille lag med Sydstatsbaptistene, heter det i en uttalelse fra en representant fra misjonsorganisasjonen. Det er Carisma News Service som melder dette. Regelen ble innført samme dag som den ble bestemt Bevegelsen har tidligere bestemt at de ikke ønsker forkynnere som taler i tunger eller utøver andre former for karismatiske ytringer.

(Artikkel slutt)

Her er ellers en reaksjon fra en av dem som var til stede da forslaget gikk gjennom: http://sbcoutpost.blogspot.com/2005/12/open-letter-to-imb-trustees_02.html

Grunnen til at jeg i det hele tatt tar dette opp i bloggen min er ikke fordi jeg mener at dette er et eksempel til ettrfølgelse. Men denne debatten speiler debatter i mitt eget kirkesamfunn. Og derfor engajerer det meg å se hvordan de velger å beskytte troen og kulturen sin mot det mange blant dem ser på som farlige og uønskede utglidninger - og som andre blant dem ser på som et stort skritt fremover i riktig retning.

2 kommentarer:

Marty Duren sa...

Harald-
Do you do English? I don't know any Norwegian! Thanks for the link and I'd like to know what you are saying about the situation.

Anonym sa...

Anbefaler at dere tar en titt på nettsiden www.baptistene.info som gir masse informasjon om ulike grener av den store baptistfamilien. Baptistene er det største evangeliske trossamfunn på verdensbasis med 200 mill. medl. Sørstatasbaptsitene er den største gruppen innenfor baptistfamilien.

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...