26. apr. 2006

"Det finnes kristne med kalde øyne"

Gud er sosilogisk til stede i relasjonene i menigheten, sier Runar Eldebo, min nye "guru" (;-D), som jeg var så heldig å bli kjent med sist helg.

"Gud har valgt å legge sin herlighet ned i sprukne menneskelige relasjoner". Med egne ord: Det betyr at Gud ikke blir synlig når jeg sitter borti en krok og føler meg hellig, men han blir synlig når du og jeg er sammen. Menighetsbygging handler om å bygge en sosiologi... tro handler om å la Guds kjærlighet bli synlig i relasjonene. Dette vil også hjelpe mennesker til tro. Hans Küng sier at menigheten skulle være "a jealosy making society".

Desverre er virkeligheten noen ganger slik at Gud ikke er nevneverdig mer synlig i menigheten enn utenfor. "Det finnes kristne med kalde øyne... noe må ha gått veldig galt et sted..."

Runar gav en liste over syv ting møte med kjærlighetens Gud vil gjøre med oss når han får lov å fylle de åndelige behovene alle mennesker er skapt med.

1) Troen vil hjelpe oss til å være til stede i eget liv!
2) Troen vil gjøre oss varme
3) Troen vil gjøre oss gode
4) Troen vil gjøre oss takknemlige
5) Troen vil gjøre oss vakre
6) Troen vil hjelpe oss til å være "oppkoblet" med Gud hele tiden.
7) Troen vil gjøre oss uegennyttige - vi vil ikke alltid være hovedpersonen i eget liv.

Amen, halleluja

Måtte dette bli sant i mitt liv og i min menighet!

1 kommentar:

Erik Andreassen sa...

Kult at du hadde utbytte av Runar Eldebos undervisning! Jeg siterer han jo så ofte at jeg har måttet slutte å si navnet hans hver gang...

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...