27. mai 2006

På lag med Da Vinci koden

Jeg har leste boka, og sett filmen. I dag skal vi snakke om innholdet på Gudstjenesten. I den forbindelsen har jeg funnet et knakende godt sitat fra Brian McLarens siste bok:

"Tenk på alle de som har lest (eller sett) Da Vinci Koden de siste årene – ikke bare som en populær spenningsroman, men som en opplevelse av å dele en frustrasjon - frustrasjonen med en status-quo, mannsdominert, maktorientert og ikke alltid like ærlig organisert kristen religion. Hvorfor er den visjonen av Jesus som Dan Brown hinter til, mer interessant, attraktiv og spennende for leseren enn standardversjonen av Jesus de hører om i kirkene?

Hvorfor kommer de til å bli skuffet når de finner ut at Brown’s versjon av Jesus har blitt avslørt som oppdiktet og unøyaktig – slik at vi er tilbake der vi startet – med kirkens vanlige fremstilling av ham? Er det mulig at selv om Browns oppdiktede versjon er feil på mange måter, så er den likevel med å åpne for muligheten av at kirkens vanlige versjon av Jesus ikke helt yter ham rettferdighet? "
(Fra boken: The Secret Message of Jesus - Uncovering the truth that could change everything - side x)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror du har et meget godt poeng!

Dersom du ser på den Jesus som evangeliene beskriver er han usansynelgi lidenskapelig og.. levende!

Ikke kjedelig! Vi sitter på et budskap av "liv og overflod"

Lets spreed the good news!

Peter

Anonym sa...

Jeg har bestemt meg for ikke å mene noe om Da Vinci-koden. Er ikke det litt vågalt? Tror du jeg klarer det?

Harald Giesebrecht sa...

Hei Heidi
Er det fordi du mener den er irrelevant? ;-D. Eller er det fordi du mener den er et irritasjonsmoment i sin evne til å få alle til å mene noe!?
Uansett - lykke til!

Anonym sa...

Hei Harald!
Lest litt på bloggene dine i det siste. Jeg er kun positiv til DaVincikoden - All reklame er god reklame. Vel det stemmer ikke alltid, men du har et bra poeng!!

Anonym sa...

Kan ikke si jeg helt deler entusiasmen over disse bøkene og filmene etter å ha lest for eksempel dette:

http://base.google.com/base/a/1442167/D10573407955555232540

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...