16. feb. 2005

The Divine Conspiracy

Jeg har fått et lite glimt av en stor guddommelig konspirasjon. Antakelig har jeg bare sett en liten gren av den, men det jeg ser begeistrer meg og gir meg håp at Guds menighet på jorden har en stor fremtid.

Og dette er ikke bare en ny kulturell trend, selv om Gud bruker postmodernismen til å hjelpe kristendommen inn i et nødvendig paradigmeskifte. Det som gjør at jeg virkelig har tro på at dette har substans er følgende.

For første gang på nitten hundre år er kristne villige til å erkjenne at Jesus var jøde, og at han opererte i en jødisk setting. Jøder og kristne samarbeider om å forstå evangeliene. Hebraisk-kyndige mennesker skriver doktorgrader om Det nye testamentet. For første gang på 1900 år har et stort antall kristne tenkere tilgang til den rike jødisk litteratur fra det første århundret.

Det tar tid før ny forskning siver gjennom systemene våre. Erfaringsmessig 30 – 50 år. Og omtrent så lenge har den nye forskningen foregått og nå begynner den å nå pastorene og menighetene. Postmodernismen er yngre, men virker som katalysator for paradigmeskiftet som skjer nå - ”as we speak”. Her er et lite glimt av det jeg tror er fremtidens kristendom i vest-europa.

Stemmen fra Jerusalem

I det siste har jeg latt meg inspirere og informere av ”The Jerusalem School of Synoptic Research”. De hevder at mye av evangeliene blir mye lettere å forstå hvis man oversetter det til hebraisk og så se hva ordene betyr i lys av GT, Mishna og Talmud og andre kilder fra det første århunderet.

Faktisk har de oppdaget at mye av den merkelig gresken som forekommer blir veldig forståelig hvis man oversetter den tilbake til hebraisk. Så slående er de mange hundre forekomster av hebraiske idiomer og grammatiske konstruksjoner at de tror evangeliene reflekterer hebraiske originaler. F. Eks foreslår de at når Lukas gikk nøye gjennom alt… så var det greske oversettelser av hebraiske dokumenter han brukte og kopierte.

http://www.jerusalemperspective.com gir masse smakebiter på hvordan hittil vanskelige utsagn av Jesus blir klare og fornuftige når man følger metoden som nevnt ovenfor. Jeg vil etter hvert dele noen av dem her i Haralds blogg.

Men i tillegg til å jobbe konkret med teksten, jobber The Jerusalem School også med sammenhengen. De studerer judaismen i det første århunderet og setter Jesu lære og handlinger inn i en sammenheng som også bidrar til en større forståelse av budskapet hans. En annen kilde til spennende lesning er http://www.restoremagazine.org/issues.htm.

På andre siden av dammen er det flere dyktige talere som har plukket opp en del av forskningen til The Jerusalem School, Hebrew University og andre som de siste 30 årene begeistret har brukt den jødiske litteraturen fra de første århundrene til å får en dypere forståelse av evangeliene. Resultatet er en ny forståelse for Jesus som en som ønsket å lære oss å leve det beste av alle typer liv – det evige livet i Guds rike - nå.

Noen av mine favoritter er:

Rob Bell, http://www.mhbcmi.org/listen/index.php (ikke alle talene bruker materiale fra jødedommen og antikken – men de er bra likevel)

Kent Dobson http://www.gospelcom.net/calvarychurch/emessage_2005.htm
og http://www.gospelcom.net/calvarychurch/emessage_2004.htm


Ray Vanderlaan http://www.followtherabbi.com/

Dallas Willard - sjefskonspiratøren

Samtidig har Dallas Willard (http://www.dwillard.org/), en baptistpastor som jobber som filosofiprofessor ved University of Southern California tatt opp i seg mye av den forskningen som har kommet de siste årene, og han har også bestemt seg for å gi Jesus en ny høring – noe han mesterlig gjør i boken ”The Divine Conspiracy”. Han peker også i denne boken på det tragiske i at evangelisk kristendom i vesten de siste 100 årene ofte har redusert evangeliet til en teori om hvordan man skal komme til himmelen når man dør.

Han omtales som en ny C. S. Lewis og har gjennom sine bøker, artikler og seminarer fått en stadig økende innflytelse. Har du lyst til å høre ham kan du følge linkene på denne siden: http://www.dwillard.org/resources/On-LineListening.asp eller her: http://resources.emergent-uk.org/ (NB: Dette seminaret har han sammen med Todd Hunter. Dallas er han som høres eldst ut i stemmen)

John Ortberg som inntil nylig var teaching pastor i Willow Creek underviser begeistret fra bøkene til Dallas Willard, og har selv skrevet bøker som er basert på undervisningen hans. Og det spennende kurset ”En alminnelig dag med Jesus” fra Willow Creek er også inspirert av Dallas ifølge forordet. Men Ortberg øser også fra ”The Jerusalem School” og annen forskning av samme slag. John Orberg er nå Teaching Pastor i Menlo Park
Prestbyterian Church og kan høres her: http://www.mppc.org/esermons.html
Tale-serien hans på http://www.willowcreek.com/ som heter ”If Jesus Ran the World” er verd hver krone.

Rob Bell som nevnes ovenfor er også en av mange kjente kristne ledere som åpenlyst bekjenner sin gjeld til Dallas Willard.

Emergent church og det nye paradigme

Men det mest spennende er at disse strømmene er i ferd med å få fotfeste i den neste generasjon av kristne og kristne menigheter som blant annet kaller seg ”emergent church” eller ”missional churches”, selv om N. T. Wright ser ut til å ha enda mer å si her. (se http://www.emergentvillage.com/ og http://emergent-uk.vineyardchurch.org/ og http://resources.emergent-uk.org/) Denne bevegelsen er mest interessert i hvordan vi "gjør" menighet, og strømmen fra Dallas og andre likesinnede kommer inn som et velkomment reskap. Endelig har man et evangelium som intellektuelle postmoderne med stolthet kan dele med sine venner.

Hva er Dallas’ og de andres evangelium?

Forskjellene på det gamle kristne paradigme og det nye som er i ferd med å oppstå er mange, men her er noen spissformuleringer. Når du leser dem vil du si at dette du kaller nytt har vært med oss hele tiden, og det er sant. Men det er i ferd med å skje et dramatisk skifte i vektlegging. Man forkaster ikke det gamle men tar det opp i en større sammenheng. Utviklingen har vært underveis lenge og "Kingdom now teologien" har jo vært med oss lenge - ikke minst gjennom undervisningen til George Eldon Ladd ved Fuller og senere ved John Wimber (Vineyard og Fuller). Men nå kommer det altså en ny bølge av dette og denne gangen synes den virkelig å slå den rot også i tradisjonelle evangeliske kirkesamfunn - ikke minst takket være Dallas Willards jordnære og praktiske versjon.

Gammelt paradigme: Hvis du skulle dø i morgen, hvor ville du havne?
Nytt paradigme: Hvis du var helt sikker på at du skulle leve en god stund til, hvem ville du følge?

Gammelt paradigme: Hvordan komme til himmelen når du dør?
Nytt paradigme: Hvordan leve livet i Guds rike nå og i all evighet

Gammelt paradigme: Guds rike er hovedsakelig fremtid. Kjøp billetter nå.
Nytt paradigme: Guds rike har alltid vært og vil alltid bestå. Bli en del av det nå.

Gammelt paradigme: Evangeliet om Jesus
Nytt paradigme: Evangeliet Jesus forkynte

Gammelt paradigme: Tro på det som Jesus gjorde for oss.
Nytt paradigme: Tro på Jesus (tillit til det han sa, stod for, måten å leve på og hans død for oss)

Gammelt paradigme: Prøve å bli mer lik Jesus ved å ville etterligne Jesus
Nytt paradigme: Øve på å bli mer lik Jesus ved å øve på å leve som ham

Gammelt paradigme: Tro vs. Gjerninger
Nytt paradigme: Lære å leve livet i Guds rike vs. å fortjene å leve livet i Guds rike

Gammelt paradigme: Evigheten sikret - ved nåde alene
Nytt paradigme: Guds rike og dets åndelige ressurser tilgjengelig nå – ved nåde alene

Jeg tar gjerne imot tilbakemelding f. eks. dersom noen føler jeg har misforstått historien og linjene. Ordboken lenger ned i Bloggen, er ellers også et forsøk på å sette ord på det nye paradigme.

2 kommentarer:

Geir Tøndel Fossum sa...

Hei! Interessant med Jerusalem perspective. Vi har jo visst dette lenge. De som skrev evangeliene var hebreere og tenkte som hebreere. Gresk var vel for dem et fremmedspråk. Interessant at noen tar tak i dette på alvor og at det er så synlig i teksten. For meg reises det likevel et par spørsmål: Det er vel en fare for at vi oversetter tilbake til hebraisk slik det passer oss og får ut den meningen vi selv synes passer? Det er vel og en fare for at vi til sist studerer en oversettelse som om den var en originaltekst? Ingen fare for den som har beina godt plantet på jorden, men i et øyeblikks entusiasme er det lett å bli revet med. Et annet spørsmål er også: Hvis Lukas skrev sitt evangelium på grunnlag av hebraiske originalnedtegnelser, hvorfor er ingen av disse bevart til vår tid? Eller finnes det kanskje? Det er bare et spørsmål, det betyr, jo, ikke at det ikke er sant. Personlig tror jeg imidlertid at evangelieforfatternes hebraiske bakgrunn i seg selv ville være nok til å få nokså krøkkete gresk.

Harald Giesebrecht sa...

Bra poenger, Geir. Metoden de bruker når de spør seg selv: Hvilken hebraisk frase kan ligge bak denne krøkete gresken, er naturligvis først å gå til Septuaginten og se hvilke hebraiske ord som ligger bak de samme greske ordene. Ofte er det flere, og da må man velge utfra sammenhengen i NT og utfra kunnskap om ordenes dybde og betydning og også utfra teologiske perspektiver og konsekvenser. Klart at dette er skummelt. Men der hvor det så opplagt bidrar til aha-opplevelser og større klarhet synes jeg det er helt supert.

Og hvis de skrev den krøkete gresken selv med alle de hebraiske idiomene, så er jo gresken selv en "originaltekst som er en oversettelse."

Spørsmålet om hvorfor det ikke er funnet noen hebraiske originaler er lett å forklare historisk, men naturligvis hadde det vært enestående om man fant et.

Det ble et skille mellom den jødiske grenen av kristenheten og den hedenske så tidlig som rundt år 100, og da var alt oversettelsesarbeidet til gresk for lengst gjort. Den Jødiske grenen forsvinner på en måte ut av historien og dermed blir det heller ikke kopiert nye hebraiske manuskripter (hvis de fantes). NB: Vi har ikke noe særlig greske manuskripter fra det første århunderet heller.

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...