18. mars 2005

Hva var det jeg sa

I dag har jeg lyttet til og spist lunch med en av de tre mest inflytelsesrike nytestament forskere i verden, Richard Hayes. Og jeg benyttet anledningen til å sjekke om jeg er helt på jordet, teologisk.

Jeg spurte ham om det var en trend at studiet av NT nå ble mer interdisiplinært... og det var det. Han kunne også bekrefte det jeg har skrevet et annet sted i denne bloggen, nemlig at denne trenden ikke mer mer enn 50 år gammel.

Jeg spurte ham om "å bli med i den store historien" var et brukbart bilde på å ta imot evangeliet, og hans svar at det er dette Paulus mener når han bruker utrykket "I Kristus" samt når han referer til "Kristi trofasthet". Faktisk har han skrevet bøker om hvordan dette er et gjennomgående motiv nødvendig for å forstå Paulus.

Jeg spurte også om han trodde Paulus brukte metaforene og bildene sine tilfedig, og det mente han absolutt ikke. Han mente at Paulus bruker sine bilder svært bevisst, og særlig dette med å bli en del av Kristi Legeme gjennom dåpen. Her er det ikke bare en metafor. Han beskriver i stor grad en ny ontoligi - en ny virkelighet som gjelder for de troende.

I foredragene snakket han ellers om veldig mye bra som gav meg nye ord og et større bilde av tinge jeg har vært på sporet av en stund.

Så konklusjonen.
Jeg liker Richard Hayes
Jeg har lyst til å kjøpe bøkene hans
Jeg skulle ønske jeg fikk høre ham mer.
Og siste men ikke minst. JEG ER IKKE PÅ JORDET i denne bloggen. I hvert fall ikke helt...

God påske. Tror det blir dårlig dekning på fjellet så det blir vel en stund til neste entry...

Ingen kommentarer:

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...