18. aug. 2005

Ruset på kritikk

Her er et lite utdrag fra en artikkel som snart blir publisert i Advent Ungdom. Har en stygg mistanke om at ingen leser artiklene mine i Adventungdom, og tenkte at det derfor ville være en god idé å utvide leserkretsen til de tre personene som av og til surfer innom bloggen min... Vel her er kortversjonen:

Ruset på kritikk
Det ligger en merkelig fare i å tro at man har rett. Folk som trodde de hadde rett har opp gjennom historien alt for ofte gått i den grøften å tro at de har rett til å være innmarie, sinte, harde og gufne. Når man har rett har man vel også rett til å være sarkastisk, nedlatende og belærende? Jeg har gjort det selv utallige ganger, og jeg ser stadig andre gjøre det. I sannhetens navn gir man sin usikkerhet og sin frustrasjon fritt spillerom. På toppen av det hele, er det denne livsfarlige rusen ved å kritisere. Selv mens jeg skriver disse linjene merker jeg rusen ved å kritisere de som ikke er ydmyke nok når de kritiserer – selv om jeg vet at det inkluderer meg selv… Det er en djevelsk rus – og i noen tilfeller minst like vanedannende som nikotin, bare så mye farligere, siden man lurer seg selv.... kler den i fromme ord og tilsynelatende edle motiver. Og den er ikke bare med å ødelegge en stakkars lunge eller to, men selveste Jesu legeme – menigheten - tempelet for den Hellige Ånd.

Da jeg drev og zappet mellom en del kristne kanaler her om dagen kom jeg innom et program om Mor Theresa – nonnen fra slummen i Calcutta som fikk fredsprisen og som talte presidenter og verdensledere midt imot og ble lyttet til… Hun lærte sine med-søstere i Calcutta stillhetens kraft:

Øynenes stillhet: Å nekte å se skitten, synden, ondskapen og elendigheten som preget mange av menneskene de møtte og heller se forbi alt dette til det Gud hadde skapt dem til å være.
Ørenes stillhet: Å nekte å lytte til sladder, onde rykter og negative rapporter om andre mennesker.
Tungens stillhet: Å nekte å forsvare seg, og å la være tale negativt, nedlatende og baktalende om andre mennesker.
Hjertets stillhet: Å nekte å gi selviske tanker om egen status og rettigheter rom og makt i hjertet.

Det slår meg at dette kanskje er ting flere en Barmhjertighetens søstere kunne ha godt av å trene på. Hjertet er utrolig bedragersk – og særlig når det gjelder dette med sannhet og ydmykhet. Min respons i en del diskusjoner hvor jeg føler trang til å forsvare meg er ofte: ”Nei, nå skal jeg virkelig ta meg selv i skinnet og i stedet vise dere at jeg kan være mer lik Jesus enn dere…” Noe som altså ikke er særlig likt Jesus.

Som de sier i BI-reklamen. Det er nok å ta tak i.

1 kommentar:

kenneth birch sa...

Nej, det er ikke let. Det er en del af menneskelig natur at forsvare sig, også selv om det ofte gør mere skade end gavn. Jeg har i hvert fald brug for at blive bedre til det.

Paradoksalt nok sker det også, at vi i vor stræben efter ydmyghed kæmper for at forsvare os vise andre, hvor gode vi selv er blevet. Hvem er så den vise?

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...