4. sep. 2005

Den dagen Jesus ble smart

Dette er en artikkel jeg skrev for Tidens Tale som har vakt en viss oppmerksomhet... men som egentlig bare oppsummerer litt av det jeg har lært av Dallas Willard. Den begynner slik:

Den dagen Jesus ble smart

Jesus var sikkert en kløpper i sin samtid. Bare så synd at han ikke hadde noe å si som angikk mine utfordringer…

Tekst: Harald Giesebrecht

Jeg skulle på TV og jeg var veldig spent. De hadde ringt fra selveste NRK og bedt meg komme i studio. De mente perspektivene mine ville være verdifulle. Jeg var blitt oppdaget! Det er klart man blir smigret av slikt. Selvfølgelig går man.

Temaet var helvete og det viste seg at man måtte være ganske frampå for å slippe til. Jeg fikk dermed med meg det meste av debatten før det ble min tur, og det hadde slått meg at samtalen hadde fått en underlig slagside. For enhver tilhører måtte det høres ut som om hele poenget med kristendommen er å unngå å havne i helvete – uavhengig av hvilket syn man har på hva det er for noe. Da jeg påpekte dette virket programlederen som het Styrk, oppriktig nysgjerrig. ”Hvorfor skulle jeg ellers bli kristen?” spurte han overrasket. Etter programmet kom en annen ung kristen bort til meg og sa akkurat det samme. ”Hvis det ikke var for evig pine skulle han blåst en lang mars i hele kristendommen og syndet i vei.” Og dette var en kristen leder.

Last ned artikkelen her.

Ingen kommentarer:

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...