24. sep. 2009

Hvorfor det er viktig

Harald blogger fra Newbold College

Repetisjon skal være all lærings mor, og Daniel Duda er god på akkurat det:

Kurset heter: Biblical Theology of Church, Ministry and Mission.

Church = Hvem vi er
Mission = Hvorfor vi er
Ministry = Hvordan

Hvordan vil ikke bli effektivt hvis vi ikke vet hvem og hvorfor vi er. Og rollen til teologien er å informere oss om dette.

Men dette det blir bare gudommelig om teologien er bibelsk. Og det er derfor det er så viktig å bli bevisst på hvordan vi forholder oss til bibelen gjennom tre grunnleggende tilnærminger:

Exegese: Hva mente forfatteren å si?

"Biblical Theology": Hva trodde forfatteren og hvorfor skrev han som han gjorde?

Systematisk Teologi: Hva skal vi tro og gjøre i dag i lys av de to foregående?

Flere faktorer er avgjørende:
Språk:
Exegese og Bibelsk Teologi handler om å forstå Bibelens språk
Systematisk Teologi handler om å uttrykke Guds vilje i vårt språk

Hovedkilder:
Exegese handler primært om å studere og forstå bibel-tekster og -avsnitt i sin tekstuelle og kulturelle sammenheng.

Bibelsk teologi handler primært om å studere bøkene forfatterne skrev og forstå dem i sin tekstuelle og kulturelle sammenheng.

Systematisk Teolgi handler om å tolke Bibelen inn i vår tid, og krever derfor i tillegg til en forståelse av Bibelen, også forståelse av historie, sosiologi, psykologi, vitenskap og filosofi

Hovedfokus:
Exegese: bibelske tekster/avsnitt
BT: Bibelske bøker/tema
ST: Tema/Linjer

Resultat:
Eksegese: Det forfatteren ønsket å si til sitt publikum forandrer seg ikke over tid. Teksten sier det forfatteren ønsket å si, ikke det du ønsker å se der. MEN: Vår forståelse av det vil være i konstant forandring. For exegese er å lese teksten på en slik måte at Gud får muligheten til å korrigere våre oppfatninger. En av grunnene til at ulike exegeter får forskjellig resultat er fordi vi kommer til teksten med ulik forståelseshorisont (forutsetninger for å forstå). For å nærme oss hverandre må vi gjennom studium av ordene i sin originale sammenheng og setting søke å i stedet nærme oss forfatterens intensjon.

Eksempler:
Matt 1:25 25 Men han [Josef] levde ikke sammen med henne [Maria - Jesu mor] før hun hadde født sin sønn; og han ga ham navnet Jesus

Det er ikke noe eksempel fra NT på at det greske ordet bak "før" har betydningen "både før og etter". Men det er det den Romersk katolske kirke lærer - at Maria forble en jomfru resten av livet. Hvorfor tolker den Romersk Katolske kirke denne teksten annerledes? På hvilket grunnlag? Hvordan forsvarer de sin exegese og sin tolkning? Med hvilken forutantakelser kommer de til teksten? Hvordan kan vi nærme oss hverandre?

---

I vestlig kristenhet er kroppslige synder de verste. Verre en syndene i sinnet? Hvorfor er det slik? På grunn av intensjonen til de bibelske forfatterne? Eller er det fordi vi i vår tilnærming til bibelen er styrt av gresk (og middelaldersk katolsk) dualisme hvor kropp var sktittent og negativt og ånd rent og positivt.

---

Bibelen inneholder to måter å forholde seg til alkohol på: Totalavhold og moderat bruk. Vi kan mene at den første modellen er bedre enn den andre, men du kan ikke si: "Bibelens forfattere lærer totalavhold." Forfatterne sier det de sier, ikke det noen vil de skal si. Men dette utelukker ikke at totalavhold kan være "Guds vilje for oss". Men den konklusjonen er i så tilfelle ikke eksegetisk, men systematisk teologisk basert på en kombinasjon av bibelske prinsipper og et studie av vår kultur.


ST: Resultat av spørsmål: "Hva er Guds vilje for oss nå?" Dette vil forandre seg fordi spørsmålene, kulturen, vitenskapen, forståelsen av bibelen - alt vil endres.

I 2 Mos 3,5 møter Moses Gud og tar av seg skoene. Hvorfor tar ikke vi av oss skoene i kirka? Tror vi ikke at vi møter Gud? Vi viser respekt på andre måter. Taleren tar av seg hatten/lua. I pakistan tar vi fremdeles av oss skoene.

Ingen kommentarer:

    GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...