Det gamle testamentet sier ikke et eneste sted at offerdyrene led en
stedfortredende straff
Anne-Margrete Saugstad hevder i VårtLand 23. januar at Det gamle testamente «taler klart om hvordan vi skal forstå
Jesu lidelse og død». Essensen i GT’s klare tale er at «et uskyldig dyr – kan
ta straffen for menneskenes synder».
De siste 50 års forskning på de
gammeltestamentlige ofringene støtter imidlertid ikke opp under en slik påstand.
Det er ingenting i Mosebøkenes detaljerte beskrivelse av offersystemet som
antyder at dyrene led en stedfortredende straff for synd. Bortsett fra noen
vers i Jes 53 som muligens kan trekkes i denne retningen, vil man lete
forgjeves etter et slikt perspektiv i Det gamle testamente.
I de foreskrevne ofrene er det,
bortsett fra blod, kun matvarer som ofres: Storfe, sau, geit, korn, mel, olje,
vin. Noen tolker dette som at den grunnleggende tanken bak ofringene var å ære
Gud med et kostbart måltid. Mange ofre var også frivillige og handlet ikke om å
sone synd, selv om dyr måtte dø. Flere ganger finner vi uttrykket «mat for Gud»
(3 Mos 21,6.17; 22,25), og igjen og igjen gir offeret «en duft som behager
Herren» (se f. eks. 2 Mos 29,18.25.41; 3 Mos 1,9.13.17;2,2.9.12). Det handlet
om å ønske Guds nærvær velkommen med et velduftende «måltid» som steg opp til
himmelen med ilden på alteret (sml. måltidssymbolikken i Åp 3:20). Men dyrenes
død var her ikke mer relevant enn når vi spiser biff til middag. Et dyr må dø
for at vi skal spise kjøtt. Men drepingen er ikke i fokus. Måltidsfellesskapet er poenget.
Synden
Blodet sonet, renset og reparerte
etter at noen hadde syndet. 3 Mos 17,11 er det nærmeste vi kommer en forklaring
på hvorfor: «For en skapnings liv er i blodet, og jeg har gitt dere blodet på
alteret til soning for livet deres. Blodet soner fordi livet er i det.»
Det er en naturlig innskytelse
når man har kommet på kant med noen, å presentere en gave som et symbol på at
man ønsker forsoning og at man er villig til å ta ansvaret for det som skjedde.
Men den eneste gaven Gud aksepterer for synd er nettopp det som mennesket ikke
kan produsere – livet. Det gudgitte livet i blodet skulle sone for synderens
liv. Men blodet sonet ikke hver gang dyr ble drept for å spises. Det var kun
når det ble brakt fremfor Gud i helligdommen. Det er altså en parallell til
biff-liknelsen ovenfor. Henrettelsen av dyret var ikke i fokus. Hva som skjedde
med blodet var det som telte. Det samme ser vi utlagt svært grundig i
Hebreerbrevet. Det var når Jesus bar sitt blod (seg selv) inn i den himmelske
helligdommen han «kjøpte oss fri for evig». Hvordan skal vi forstå dette? Saugstad
må tolke det som at blod blir båret inn i helligdommen som et bevis på at noen
har dødd. Men hvordan kan død rense? I Mosebøkene er død mer en kilde til
urenhet. Død er også (dessverre) noe menneskene helt fint kan produsere selv.
Vi kan ikke her importere vårt
vestlige moderne fokus på rettferdighet og straff. Målet i offersystemet er mye
mer å gjøre ting godt igjen. Og når vi i stedet ser blod som et symbol på liv,
åpnes det andre dører: Blodet kunne som bærer av gudgitt liv reparere, rense og
veie opp for urenheten som synden og dødskreftene hadde påført fellesskapet og
helligdommen. Kostnad? Ja. Men henrettelse og straff? Nei! Henrettelser er
utilstrekkelig til å gjør noe godt igjen.
Les gjennom Hebreerbrevet (og
særlig Hebr 9,1-10,18) og du vil se at det som er motstykket til Den store
forsoningsdagens blod-ritual i Det aller helligste er at Jesus etter å ha levd
et syndfritt liv, lydig inntil døden, presenterer seg selv for Guds ansikt i
himmelen. Hebr 9:26 sier på gresk: «For
å annullere synden med sitt offer.» Hans hellige, lydige, selvoppofrende og
evige liv presenteres for Guds ansikt som det som veier opp for og reparerer
følgene av menneskehetens synd.
Ja, noen måtte dø for å reparere
følgene av synd. Gud gav sitt liv i Jesus Messias. Både Messias død og liv kan ses
på som stedfortredende. Men å si at
offerdyrene ble straffet med død i synderens sted, eller å antyde at
israelittene bar symboler på død inn i helligdommen går langt utover og til og
med på tvers av det meste av det bibelske materiale som omhandler
offersystemet. Saugstad kan her hevde at jeg overser Jes 53,5 og 10. I så fall
vil jeg svare at to poetiske linjer fra Jesaja ikke burde opphøyes til et
paradigme for hvordan resten av Bibelen oppfattet ofringene. Og enda så mange
ganger Det nye testamente støtter seg på Jes 53, siteres aldri ordene «straffen
lå på ham».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar