(Utdrag fra og tanker rundt "den lille disippeltalen" i Cornelius 24. september 2005)
Her er en liste over noen av bedriftene til de som forandret verden:
Disiplene tror de skal dø i stormen og Jesus klager over deres mangel på tro.
Disiplene tror ikke Jesus kan fikse mat til mange mennesker.
Disiplene tror en gang til at Jesus ikke kan fikse mat til mange mennesker.
Disiplene tror en tredje gang at Jesus har problemer med å fikse mat og Jesus blir litt frustrert.
Disiplene vil jage bort barna, og Jesus blir sint.
Disiplene krangler hele tiden om hvem som bør ha mest makt blant dem.
Disiplene klarer ikke helbrede en gutt og Jesus skjenner litt.
Jakob og Johannes får moren sin til å spørre Jesus om å gjøre dem til statsministre og Jesus må lære dem en lekse.
Disiplene vil ikke tjene hverandre og vaske føttene til hverandre.
Disiplene vil ikke tro at Jesus har stått opp igjen siden det bare er kvinnene som har sett ham.
Thomas vil ikke tro at Jesus har stått opp igjen, selv om alle de andre disiplene sier de har sett ham.
Disiplene tror selv etter oppstandelsen at Jesus er kommet for å hive ut Romerne.
Disiplene vil ikke tro at Paulus har omvendt seg.
Disiplene har vanskelig for å tro at Gud vil frelse ikke-jøder.
Paulus og Barnabas krangler så mye at de ikke lenger kan samarbeide.
Paulus vil ikke lenger jobbe sammen med Johannes Markus, men oppdager senere at han har tatt feil av ham.
Peter og Paulus har en skikkelig fight.
Her er merittlisten til han som ble lederen for de som forandret verden:
Peter mister troen på at han kan gå på vannet og Jesus er skuffet.
Peter blir kalt Satan av Jesus.
Peter undervurderer totalt hvor mye man skal tilgi den samme personen og tror han er flink når han foreslår syv ganger (NB: Riktig svar 70 x 7 = uendelig) .
Peter snakker tull på fjellet ("La oss bygge hytter til deg og til Moses og Elias").
Peter vil ikke vaske føttene til Jesus.
Peter vil ikke la Jesus vaske føttene hans.
Peter sovner når han skulle ha bedt.
Peter begynner å sloss med sverd og blir irettesatt av Jesus.
Peter fornekter at han kjenner Jesus når han blir konfrontert av en jente.
Peter har store fordommer mot romeren Cornelius.
Peter tør ikke være seg selv når folka fra Jerusalem kommer, så han vil ikke lenger spise sammen med romerne.
Noen tanker om disse listene:
Hvorfor i all verden brukte forfatterne av NT så mye blekk og geiteskinn på å katalogisere alle tabbene til sine helter?
1. Kan det være for å gi senere etterfølgere håp?
2. Kan det være for å vise at det å følge Jesus ikke er å komme frem, men å være underveis?
3. Kan det være fordi det er når vi tabber oss ut at vi har størst sjanse til å lære noe vesentlig?
4. Kan det være fordi tabber er en forutsetning for å oppleve tabbekvoten - både Guds tabbekvote og den som menneskene rundt oss gir oss? (Og at vi må regne med at den er ganske så stor?)
5. Kan det være at tabbekvoten faktisk er selve grunnlovene i Guds rike og at den formidles best gjennom historier om folk som trengte den?
Jeg bare spør... ;-D
Alt er historie.... Akkurat nå møtes historien min og historien din et kort lite øyeblikk. Og kanskje er de en del av en større historie som en dag skal fortelles...
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
GRETTEN GAMMEL GUBBE (51) anmelder seg selv! En fyr som kaller seg "Gretten Gammel Gubbe (51)" har de siste dagene vakt en...
-
Harald blogger fra Newbold Steve Currow har avløst Daniel Duda. Nå skal vi bedrive teoloi... Hvis vi skulle utvikle en teologi om menigheten...
-
To hendelser har ført til medieoppslag om Adventister og påfølende debatt: (1) Karin Falch Belsheims foredrag på Prosess TimeOut som ble sna...
-
Siden Gunnar Jørgensen i lederartikkelen i siste nummer av Adventnytt ( http://www.norskbokforlag.no/adventnytt/2010/02/ ) påtar seg å miste...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar